Valet är att laga cykeln eller låta några fler människor svälta hjäl
Jag är en av alla de där som tycker om att träna och för mig så är vardagsmotion en väldigt viktig del av livet för att jag ska må bra. Trots detta så är jag helt enkelt för lat för att laga min cykel som har punktering och därför så åker jag varje dag buss till och från skolan.
Innan min cykel fick punktering så cyklade jag varje dag vilket ju var väldigt snällt gjort mot vår utveckling. Tyvärr så kan jag dock inte säga att det var med tanke på miljön som jag cyklade, även om det är väldigt bra för miljön att välja cykel före avgaser. Det var nog snarare för att jag själv kunde bestämma vilken tid jag ska åka till skolan, dessutom går det fortare än att åka buss med tanke på att man måste byta bussar för att komma till skolan.
Numera står cykeln där den står och med tanke på hur mycket regn vi har haft i den årstid vi brukar kallar vinter, fast som i år mer verkat vara höst (kanske pågrund av den globala uppvärmningen?) så har de var väldigt bekvämt att sätta sig på bussen. Men nu när våren kommit och solen skiner utanför så är det nästan så att det gör ont att inte då cykla till skolan. Trots detta så verkar det vara väldigt besvärligt för mig att fixa cykeln och latheten tar hela tiden över.
Vad gör då de där bussresorna som jag gör varje dag till och från skolan mot vår värld och dess utveckling?
Överallt så står det om hur bra kollektivtrafiken är och man uppmanar folk till att börja åka buss istället för bil för miljöns skull. Självklart så är buss ett miljövänligare alternativ än bil med tanke på att bussen (förhoppningsvis) har fler passagerare än bilen har och tänk på hur mycket mer avgaser det skulle bli om alla som satt på bussen åkte i varsin bil. Så i den synvinkeln så är buss väldigt miljövänligt, men fortfarande så finns det bättre alternativ.
Varje år så görs det ca 1,2 miljarder resor med kollektiv trafiken i Sverige varav 54% med buss (http://www.sltf.se/). Tänk om alla dessa resor, eller åtminstone de som ligger på ca 5km eller mindre i sträckan skulle göras med cykel eller varför inte bara till fots? Förstår ni hur mycket mindre avgaser vi skulle ha i städerna eftersom att bussarna inte skulle behöva gå lika ofta och vissa stadsbussar skulle nog inte behövas längre.
Uppsala är väl egentligen inte den värst drabbade staden med tanke på att det är känt för att vara en cykelstad. Men år 2006 så var genomsnittet på bussresor i Uppsalalän 83st per person(http://www.sika-institute.se/), vilket ju visar på att bussen inte ligger långt efter cykeln på topplistan.
Nu tänker ni säker att Uppsalalän är väldigt stort och det är klart att de som bor i t.ex. Sigtuna inte kan cykla in till Uppsala. Självklart är då bussen ett väldigt bra alternativ. Men jag undrar hur många av resorna som görs på stadsbussar? Och hur många rundor om dagen kör stadsbussarna utan att uppfylla kraven på passagerare för att buss ska ge mindre utsläpp än en bil? Med tanke på att bussarna kör väldigt ofta hela dagarna, även mitt på dagen så är nog de rundorna alldeles för många. Och frågan är då varför bussarna inte begränsar sig lite mer för annars så ger ju bussarna i princip ingen funktion?
Som tur är för Uppsala så har vi biogasbussar. Biogasen som bussarna drivs av är ett bränsle som har väldigt lågt växthusutsläpp om man jämför med andra alternativ och är heller inte lika farligt för hälsan (http://www.miljofordon.se/). Därför så är Uppsalas bussar kanske trots allt inte ett så miljöfarligtalternativ? Och självklart är det bättre än vad det skulle vara med andra bränslen, men även biogas har sina brister. För biogas tillverkas genom rötning av slam från reningsverk (vilket om man tänker efter är ganska äckligt, speciellt efter det där studiebesök på reningsverket som mest gick ut på att hålla för näsan och blunda) men det framställs också från livsmedelsindustri eller sorterat hushållsavfall. Det här får biogas att låta som ängeln i en
förorenad värld som våran, men (för självklart finns det ett men också) biogas tillverkas ibland av spannmål och råvaror och det är där problemen uppkommer. För denna tillverkningen som görs på råvaror gör att priserna på t.ex. majs och vete stiger när tillverkarna köper upp skördarna. De höjda priserna och uppköpta fälten gör att befolkningen i t.ex. Mexiko och Indonesien inte längre har råd att köpa varorna.
Biogasen har alltså inte bara svart sida, utan en väldigt svart sida. För den anses att fyra procent fler barn i Afrika kommer att bli undernärda under de närmsta 10 åren på grund av detta (http://www.aftonbladet.se/). Så med biogas som bränsle tar man alltså liv och allt detta bara för att jag inte orkat laga min punkterade cykel.
Jag vet inte vad ni känner men jag har fortfarande ingen lust att vara en av orsakerna till jordens undergång så jag har helt enkelt bestämt mig för att göra en insatts till en bättre miljö genom att laga min cykel.
Jag går upp en timme tidigare varje morgon för att gå till skolan *stolt*