Ursäkta, är du perfekt eller? Ja (precis som du är)

"Vi ska se ut som slanka tonårspojkar över höfterna, som kubanska sprintrar över rumpan, som ammande kvinnor över brösten och som trula pubertetsbrudar runt munnen" 
- Hanne Kjöller (DN 22/2 - 05)

Och vi påstår att perfektion inte finns. För ingen kan riktigt sätta fingeret på vad perfektion är, i alla fall så kan vi inte direkt komma överens om det. Det enda vi är överens om är därför att perfektionen inte finns (efter som smaken är delad) och därför även omöjlig att uppnå.
Är det inte då lustigt hur vi ändå fortsätter försöka nå den?
För varför skulle vi behöva vara sådär smala för att vara nöjda med oss själva om vi inte ansåg att det skulle bli perfektion? Och varför kan inte alla gå omkring vinterbleka i början av sommaren och se lite naturlig ut? Jo, för att det är inte snyggt. Bestämmer vem? Jo, vi.
Det handlar alltihopa om att uppnå perfektionen, den där som vi sa inte fanns.

Jag tror att den enda människan som är riktigt perfekt är den som inte oroar sig för att alltid se bra ut i andras ögon. Som är stark i sig själv och inte bryr sig om vad perfektion må innebära. Det kanske inte innebär att den personen är den snyggaste på skolan, eller den smalaste. Vad jag menar är att perfektionen är en onödig illusion som vi i dagens samhälla byggt upp, och de enda som lyckas uppnå perfektion är de som inte bryr sig för dom är nöjda som dom är.
Och det borde väl vara det mest perfekta, att kunna vara som man är?

Vi ställer så höga krav på oss själva. Varför inte bara ta det lungt?
Jag längtar till den dagen då jag kan gå förbi en spegel utan att behöva kika lite snabbt för att se om jag verkligen ser bra ut.
För den människa som själv tycker att hon/han ser bra ut, ser bra ut!
Och tveksamheten i blicken i spegeln är inte ett tecken på självsäkerhet.  Och vågar du verkligen säga att du ser bra ut?
För tänk om någon skulle himla med ögonen eller skratta åt dig.
Men tro mig, ingen vågar skratta åt en perfektion.
Och hur definierade jag ordet perfektionen? Jo den människan som tycker om sig själv.
Precis som hon/han blev.



Kommentarer
Postat av: Hannah

fan vad bra du skriver (: haha, förlåt om jag låter förvånad, men tror inte jag har läst ngt du skrivit förrut >

2008-01-23 @ 19:22:30
URL: http://noerdnyberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0