Frågan är vilket bussäte som är bäst

Bussen är nästan tom, förutom två personer som sitter på varsin sida i bussens främre del. Du tittar dig omkring. Allting ser exakt likadant ut förutom att sätena i mitten av bussen är en trappa upp.
Knepet är att sätta sig på rätt säta, men hur lätt är det när alla ser likadana ut?


Som liten fick jag lära mig att de fyra första sätena var "förbjunda" ifall en olycka skulle ske. Det var nämligen de sätena där skaderisken var störst (om inte krocken kommer bakifrån vilket min mamma nog aldrig tänkte på).
Som yngre satte man sig alltid längst bak, det största sätet var coolt och det var där de coola skulle sitta. Jag tror inte att jag fick plats där, men det var där man ville sitta.
Kanske är det därför som jag fortfarande tycker om att ditta långt bak i bussen, eller så kanske det är för att jag tycker om att titta på folk..
Men när jag väl kommit bak i bussen så kan jag inte sitta längst bak, det är småbarnsfasoner att tro att de sätena är coola. Dessutom är det ett stort måste att sitta bredvid ett fönster, efter som att jag tycker om att filosofera såklart.

I Uppsalas stadsbussar är valet aldrig svårt. Jag sätter mig alltid i det sätet där det är 4 emot varandra. Med ryggen mot hela bussen. Jag har alltid tyckt om att åka baklänges, kanske är det för att alla andra åker framåt. Eller så kanske det är för att jag hatar att lämna saker bakom mig...
Av någon anledning så vill jag alltid välja det sätet som är lite speciellt och inte som alla andra. Kanske för att jag inte vill vara som alla andra.
Men när bussen varken har något säte där man kan åka baklänges och när alla ser likdana ut. Hur gör man då? Det är där kruxet kommer. Jag står länge och funderar, vilken sida ska jag sitta på och vilket av alla de exakt lika sätena ska jag välja?
Tillslut bestämmer jag mig för att sitta på vänster sida, det känns bättre. Kanske för att hjärtat sitter på vänster sida, kanske för att man slipper se de mötande bilarna. Kanske var det bara en impulsgrej.

Men det är svårt det där med bussar, vilket säte är egentligen det bästa?
Jag kommer nog aldrig kunna svara på fråga...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0