Jordanien- Amman- Dag 1

Det var en resa bar en tidszon bort, men trots detta så var det en resa till en helt ny värld. En värld som ligger långt ifrån det SVerige vi lever i. Det var både lärorikt och kul men kanske framförallt så gav resan mig en stor förståelse till den muslimska kulturens funktion.

Jordanien - Amman.
31 maj, 1 juni

Jag, Aleks och Kattis började med att resa till Istanbul lördagen den 31 maj för att där sedan efter 4 timamrs vänte tid ta flyget till Amman. En av världens kanske äldsta huvudstäder, byggd på sju kullar men numera bestående av 16st, vilket i sin turbetyder att staden består av backar och en massa trappor.
(Källa: Kattis)
Vi var framme i Amman klockan tre på natten, även om vi misstog oss och trodde att klockan var fyra.  Vi checkade in på vårat oerhört enkla hotell, vilket andre skulle kalla äckligt och obeboeligt. Det var även vad jag först såg när vi steg in i rummet men efter att dagarna gick så förstod jag charmen mer och mer. Och hotellet förde oss närmare staden på något sätt.
Vi sov på våra garderobssängar (det vill säga oerhört hårda sängar) och stenkuddar. Klockan nio (även om vi trodde att klockan var tio) så kilade vi upp för att upptäcka staden. Vi köpte fukort, hårda skopliknande saker, ca 6 st, och var sitt vatten, 60cl, för under 10 kr(!). Staden imponerade med dess höga kullar fulla med hus.
Vi besökte den romerska teatern och jag och Aleks vågade oss ända högst upp och såg ut över staden.
Värmen var såklart slående på ca. 35 grader, minst.
Efter det gick vi omkring på frukmarknader, marknader, kollade på moskéer och sist men inte minst blev vi välkommnade till staden av ungefär alla killar som såg oss.
När värmen var som värst åkte vi till ett shoppingcenter i den morderna delen av staden, kallat "Mekka mall". Där inhandlade jag ett par vita converse!

På kvällen åt vi på en naturvänlig restaurang, något av den goda maten jag någonsin ätit. Dessutom jobbade det en väldigt söt kille i shoppen. Isället för att säga tack efter att du handlat något så sa han "thank you for saving the nature". Sedan gick vi lite på marknaden innan vi bestämde oss för att sova för att orka upp morgonen efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0